Filter op categorie
Inkopen
Er moet altijd een fustbon aan de ladingdrager bevestigd zijn.
Je logt in door je kopernummer in te voeren in de display op je zitplaats. Als er twee personen tegelijk met hetzelfde nummer inkopen, voeg dan een 1 of 2 toe achter het kopernummer (bijvoorbeeld 223331 of 223332).
e kunt jouw laadbonnen kosteloos printen op de volgende locaties:
Boven op de balustrade: 2 printers en beneden bij het servicepunt: 2 printers.
Printen is mogelijk zodra je je op de tribune hebt uitgelogd.
Als je handel mist of een reclamatie hebt, meld dit dezelfde dag bij het servicepunt, zodat medewerkers het product kunnen opsporen.
Transport B&M geleverde handel: Meld dit op de dag van binnenkomst via servicepunt@plantion.nl.
Kwaliteitsproblemen: Neem contact op met het Keurteam via keur@plantion.nl, inclusief een foto van het product als bijlage.
Voertuigen onder 7,5 ton: Je mag parkeren in de verlaadhal.
Voertuigen boven 7,5 ton: Parkeren is alleen toegestaan buiten bij de (snel-)docks.
Een sneldock is bedoeld voor snel laden en lossen. Het is niet toegestaan om je voertuig tijdens het veilproces op het sneldock te laten staan.
Je kunt jouw handel verladen in de verlaadhal. De handel wordt naar je auto gebracht.
Op de grond, aan de voorzijde van iedere parkeerplek, staat een nummer. Geef dit nummer door aan het servicepunt, zodat de handel na afloop van het veilen bij jouw auto kan worden gebracht.
Het is niet toegestaan om tijdens of na het veilen in de distributiehal te zijn. Je kunt bij je auto wachten tot de handel wordt gebracht.
Sta je aan een (snel-)dock, dan wordt de handel ook daarheen gebracht en kun je direct verladen.
Bij Plantion mogen alleen bedrijfswagens die voldoen aan de normen voor dieseluitstoot en maximaal gewicht de verlaadhal binnenrijden. Dit beleid helpt het gebouw in Ede energiezuinig te houden en de CO2-uitstoot minimaal te houden.
Wil je gekochte handel later op de dag of de volgende dag ophalen, dan moet je dit dezelfde dag doorgeven aan het Servicepunt via 0318-66 18 42 of per e-mail. De eerste 24 uur opslag is kosteloos.
Ja, Plantion biedt een Bezorgdienst aan om kopers te ontzorgen. Dit totaalconcept omvat onder andere:
Indichten en ompakken van Deense karren
Terugnemen van Denen en bij Plantion ingekochte emballage
Lees hier meer over de Bezorgdienst van Plantion.
Plantion hanteert verschillende openingstijden voor de verschillende afdelingen en faciliteiten. Je kunt een volledig overzicht van de openingstijden hier bekijken.
Slotplaten worden uitsluitend verwijderd door een logistiek medewerker. Neem hiervoor contact op met de interne logistiek via 0318-66 18 10.
Denen: Je huurt zowel de Deen als het aantal schappen; de Deen en schappen zijn dus van jou. Iedere Deen heeft altijd een eigenaar, zoals een koper, kweker, transporteur of Plantion.
Ladingdragers: Je huurt alleen een slotplaat wanneer je de ladingdrager buiten de veiling transporteert. Binnen de veiling kunnen klanten stapelwagens gebruiken zonder huur.
Om een stapelwagen mee te nemen, moet deze voorzien zijn van een slotplaat. Slotplaten kun je aanvragen bij de afdeling logistiek, waarbij je ook kunt aangeven voor welke periode je de stapelwagen wilt huren (dag, week, maand, kwartaal of jaar).
Deense karren (Denen) kun je vrij gebruiken. Afhankelijk van de duur van het gebruik wordt huur in rekening gebracht:
Kopers: 1 dag huurvrij (dag van aankoop)
Kwekers: 2 dagen huurvrij (dag van afhalen en dag van leveren)
Voor langdurig gebruik kun je Denen huren, bijvoorbeeld via Plantion (logistiekemiddelen@plantion.nl) of via de ContainerCentrale.
Je krijgt een Deen mee uit de verdeling als je meer dan 51% van de producten op de kar koopt. Dit geldt ook voor ContainerCentrale (CC’s) en legborden.
Je mag plaatsnemen en inloggen op alle plekken waar geen reservering in de display staat. Als er een reservering wel staat, maar de koper niet aanwezig is om 06:00 uur, vervalt die reservering voor die dag en kun je daar ook plaatsnemen en inloggen.
Fust wordt op dezelfde dag verrekend wanneer je het vóór de veiling inlevert. Lever je fust na de veiling in, dan wordt het de volgende koopdag verrekend. Het bedrag van ingeleverd fust blijft behouden, ook als je een tijd niet koopt.
Een correctie op basis van herkeur is doorgaans binnen 2 dagen zichtbaar op de factuur. De exacte doorlooptijd hangt af van het moment van aanbieden (direct gekocht of na afloop) en de beoordeling van de ingediende klacht.
Doorgaans zijn zoekmeldingen de eerstvolgende werkdag zichtbaar op de facturen. De doorlooptijd hangt af van het moment van zoekmelden (direct na aankoop of direct na ontvangst bij gebruik van de Bezorgservice) en de beoordeling van de melding.
Bij Groothandelscentrum Plantion kunnen alleen branchegerichte wederverkopers inkopen, zoals bloemisten, tuincentra en hoveniers. Dit beleid zorgt dat je uitsluitend branchegenoten tegenkomt.
Bij Buurman Planten, Zalam B.V. en Goedegebuure & de Mooij kunnen alleen ‘groene wederverkopers’ inkopen.
Bij Alflora en TICA is de doelgroep breder, ook cadeauwinkels, interieurinrichters en kwekers (voor verpakkingsmaterialen of toegevoegde waarde) kunnen hier terecht.
Wil je klant worden? Vul dan het aparte inschrijfformulier in.
Via Plantion Bemiddeling krijg je toegang tot een netwerk van zorgvuldig geselecteerde kwekers in Israël, Europa, Afrika en Zuid-Amerika. Dit maakt het mogelijk om grotere partijen bloemen of planten in te kopen voor jouw klanten, acties of evenementen.
Voor aanmelding of meer informatie kun je contact opnemen met de klantenservice via klantenservice@plantion.nl of 0318-66 17 00.
De boxhouders bevinden zich in het gebouw naast de docks van Plantion.
Bestellingen voor bemiddeling kun je per e-mail doorgeven via bestellingen@plantion.nl. Liever telefonisch contact? Bel dan naar 0318-66 17 70.
Je kunt producten laten bezorgen via de Plantion Bezorgservice. Ga naar de Bezorgservice-pagina op de website voor meer informatie en om een levering aan te vragen.
Om een vast bankje bij de Klok te reserveren, neem je contact op met relatiebeheerder Patricia Willemsen via +31 318 66 17 97 of patriciawillemsen@plantion.nl.
Als je jouw pincode kwijt bent, kun je een nieuwe aanvragen door contact op te nemen met de klantenservice via 0318-66 17 70.
Bij aankopen bij Plantion betaal je standaard via automatische afschrijving, zonder extra kosten. Pinnen is alleen bij uitzondering mogelijk (niet voor online-aankopen) en kost €10 per factuur. Contante betaling is niet toegestaan.
Als koper ontvang je automatisch een aanmeldcode voor Kopen Op Afstand (KOA). Hiermee kun je via internet live op de klok kopen, zonder naar Ede te reizen. KOA is toegankelijk vanuit huis, kantoor, je box bij Plantion of vanaf een veilingtribune elders. Je hebt alleen een stabiele internetverbinding nodig.
Gekochte producten kun je zelf ophalen bij Plantion of via Plantion laten bezorgen.
Lees hier meer over Kopen Op Afstand.
Voor Kopen Op Afstand (KOA) is een goede headset vereist. Deze kun je via Plantion aanschaffen voor €60,00. Bestellingen kunnen online worden geplaatst.
Voor vragen kun je contact opnemen met de klantenservice via +31 318 66 17 70 of klantenservice@plantion.nl.
Bestel hier jouw headset.
Bij Plantion kun je via relatiebeheer een overzicht aanvragen waarmee je kunt aantonen dat je duurzaam inkoopt. Voor meer informatie of het aanvragen van het keurmerk kun je contact opnemen met de klantenservice via +31 318 66 17 70 of klantenservice@plantion.nl.
Bij Klok Voorverkoop komt elke avond een deel van het klokaanbod al online beschikbaar tegen vaste prijzen, meestal maximaal 50% van de producten die kwekers die dag aanleveren. Dit geeft je als koper eerste keus op de producten die je wilt, hoewel de prijzen kunnen afwijken van de klokprijzen van de volgende ochtend.
Klok Voorverkoop is beschikbaar als module in de webshop, waar je een catalogus vindt met het actuele klokaanbod en de beschikbare producten met bijbehorende prijzen.
Ja, dat kan. Voor meerdere inkopers moeten extra aanmeldcodes worden aangevraagd, zodat iedere inkoper toegang heeft tot het inschrijvings- en aankoopproces.
Je ontvangt dagelijks rond 12:00 uur je nota’s via e-mail op het geregistreerde mailadres. Heb je de nota niet ontvangen of ben je de mail kwijt, neem dan contact op met de klantenservice via 0318-66 17 70.
Na inschrijving ontvang je een inlogcode voor de webshop. Hiermee kun je op elk moment van de dag en vanaf iedere locatie producten kopen in de door jou gewenste hoeveelheden. Gekochte producten worden door Plantion zoveel mogelijk tegelijk met jouw klokaankopen geleverd en afgerekend.
Voor aanmelding of vragen over de webshop kun je contact opnemen met de klantenservice via klantenservice@plantion.nl of +31 318 66 17 70.
Je kunt je eenvoudig inschrijven bij Plantion via het digitale inschrijfformulier op de website, waarmee het registratieproces stap voor stap wordt begeleid.
Tijdens de inschrijfprocedure maakt de administratie van Plantion een SEPA-machtigingsformulier aan voor de klant. Dit formulier moet door de bank van de klant worden ondertekend en teruggestuurd naar Plantion. Daarna wordt de incassomachtiging geactiveerd en kunnen betalingen automatisch worden verwerkt.
Inschrijven bij Plantion is mogelijk als je een groene wederverkoper bent, zoals een bloemist, tuincentrum of hovenier. Voor hardware- of woonwinkels geldt een apart inschrijfformulier via het Groothandelscentrum Plantion.
Bij betaling via automatische incasso (B2B SEPA) worden aankopen aan het einde van de dag bij de bank ter incasso aangeboden. Conform de wettelijke regelgeving ontvang je morgen de informatieverstrekking, en wordt het bedrag overmorgen van je rekening geïncasseerd.
KOSMOS
Ga naar www.kosmos.plantion.nl en log in met je ontvangen inloggegevens. Heb je nog geen inloggegevens? Vraag deze dan aan bij Relatiebeheer.
Voor een optimale werking van KOSMOS is het belangrijk dat je computer of laptop Windows 11 heeft en dat je Google Chrome als browser gebruikt.
Alle uitleg over KOSMOS vind je in de handleiding en via instructievideo’s. Deze zijn beschikbaar op de betreffende KOSMOS-pagina.
Neem direct contact op met de KOA-helpdesk. Onze specialisten helpen je graag. Je kunt hen bereiken op werkdagen tussen 05:00 – 17:00 uur via +31 318 66 17 60.
Ja. Plantion begeleidt je stap voor stap bij de overstap naar KOSMOS. Je krijgt ondersteuning via:
Duidelijke handleidingen
Instructievideo’s
Persoonlijke hulp via de KOA-helpdesk
Informatiebijeenkomsten (aanmelden kan via de genoemde pagina)
Ja, het koopproces blijft grotendeels hetzelfde. KOSMOS maakt het inkopen vooral overzichtelijker en betrouwbaarder.
In de afmijnzaal verandert er bijna niets.
Via KOA zijn er enkele aanpassingen; deze staan duidelijk beschreven in de handleiding.
KOSMOS is het veilsysteem waarmee je kunt inkopen in de afmijnzaal en via KOA (Kopen Op Afstand). Het systeem is ontwikkeld om het koopproces overzichtelijk, betrouwbaar en gebruiksvriendelijk te maken.
Webshop
Je ontvangt inloggegevens zodra je klant wordt bij Plantion en op het inschrijfformulier aangeeft dat je online wilt inkopen. Dit doe je door de vakjes Klok Voorverkoop en Webshop aan te vinken.
Ben je al klant maar heb je nog geen inloggegevens? Dan kun je deze aanvragen via relatiebeheer@plantion.nl.
Ja, je kunt je producten laten bezorgen. Dit regel je door het online inschrijfformulier voor transport in te vullen.
Heb je nog niet eerder gebruikgemaakt van onze transportservice? Neem dan contact op met een van onze relatiebeheerders:
Patricia Willemsen – +31 (0)318 661797
Sylvia Spijker – +31 (0)318 661784
Neem zo snel mogelijk contact op met de klantenservice via +31 (0)318 661770.
Bereikbaar maandag t/m vrijdag van 07:00 – 16:00 uur.
Buiten openingstijden kun je voor KVV contact opnemen via keur@plantion.nl.
Wanneer je een product toevoegt aan het winkelmandje, wordt deze direct besteld en kan niet meer uit het mandje gehaald worden. Na aankoop ontvang je een bevestigingsmail in je mailbox. Hiermee weet je dat je bestelling succesvol is afgerond en wordt verwerkt.
Als een product tijdelijk niet beschikbaar is en je wilt weten wanneer het weer leverbaar is, neem dan contact op met de klantenservice via +31 318 661770. Voor het meest actuele aanbod kun je ook de webshop in de gaten houden.
Ja, de producten van Plantion Shop & Go, die online via de webshop te koop zijn, kun je ook fysiek bekijken in onze showroom. De showroom is gevestigd bij het Groencentrum.
Aanvoeren
Als kweker kun je jouw boomkwekerijgewassen of tuinplanten aanbieden voor het Groencentrum van Plantion. Het Groencentrum werkt met meer dan 75 geselecteerde kwekers uit heel Nederland en breidt het assortiment graag verder uit.
Wil je aanvoeren, dan kun je eenvoudig contact opnemen met Plantion voor de mogelijkheden en aanmeldprocedure.
Je kunt je eenvoudig inschrijven bij Plantion via het digitale inschrijfformulier op de website. Het formulier begeleidt je stap voor stap door het registratieproces.
Ja, je kunt je bloemen en planten online verkopen via verschillende digitale verkoopkanalen van Plantion. Plantion biedt onder andere Klok Voorverkoop (KVV) en een uitgebreide webshop waar je direct aan kopers kunt aanbieden. Deze platforms maken het eenvoudig om je assortiment online te presenteren, bestellingen te ontvangen en je klanten sneller te bereiken. Lees hier meer over de mogelijkheden voor online verkoop.
Ja, via Plantion Bemiddeling kun je jouw producten direct aan klanten leveren zonder financieel risico. Plantion fungeert als ‘makelaar’ en brengt je in contact met geïnteresseerde kopers, zoals groothandelaren, exportbedrijven, supermarkten, tuincentra, bouwmarkten en bloemisten.
Plantion begeleidt het volledige ordertraject, verzorgt de betaling en zorgt dat je zekerheid hebt over levering en omzet. Het platform ondersteunt kwekers uit Europa, Israël, Afrika en Zuid-Amerika bij internationale verkoop. Wil je direct leveren? Neem dan contact met Plantion op.
Bij Plantion mogen bedrijfswagens die voldoen aan de normen voor dieseluitstoot en maximaal gewicht de verlaadhal binnenrijden. Plantion stimuleert duurzaam vervoer en streeft naar een minimale CO2-uitstoot, zodat alleen voertuigen die aan deze eisen voldoen een vergunning voor toegang krijgen.
Producten kunnen op veildagen worden aangevoerd tot uiterlijk 04:00 uur. Om pieken en wachttijden te voorkomen, werkt Plantion met slottijden. Via het webportaal kun je of je vervoerder een tijd reserveren waarin de producten worden gelost. Door deze gespreide aanvoer kan Plantion jouw producten efficiënter en met meer aandacht gereedmaken voor het veilen.
Lees hier meer over Time Slot Management.
Je wordt gezien als buitenlandse zender of losse zender als je sierteeltproducten buiten Nederland, België of Duitsland kweekt. Ook als je niet binnen deze regio’s valt en aanvoerder wilt worden, kun je worden toegelaten, mits je regelmatig producten aanvoert.
Je bent lid van Plantion als je al jouw geteelde producten via de coöperatie afzet, zoals vastgelegd in de statuten.
Je bent gastlid als je lid bent van een andere veiling aangesloten bij de Vereniging van Bloemenveilingen in Nederland (VBN) en toestemming hebt van je ‘moederveiling’ om een deel van je productie via Plantion te verkopen.
Je wordt één week na de verkoop van jouw aangevoerde producten uitbetaald. Plantion maakt dan de productwaarde aan je over, verminderd met de overeengekomen inhoudingen. Je ontvangt bovendien elke dag een dagnota van de aangeleverde producten, en jaarlijks krijg je gratis een volledig jaaroverzicht voor je boekhouding.
De actuele fusttarieven kun je bekijken op de speciale tarievenpagina van Plantion. Daar vind je een volledig en up-to-date overzicht van alle fustsoorten en bijbehorende kosten.
De algemene kosten en tarieven voor aanvoer bij Plantion zijn inzichtelijk op de tarievenpagina. Daar vind je een volledig overzicht van alle aanvoerkosten, inclusief eventuele aanvullende vergoedingen.
Verlaadhal en docks:
Maandag t/m donderdag: 03:30 – 21:00 uur
Vrijdag: 03:30 – 17:00 uur
Zaterdag: 13:30 – 17:00 uur
Zondag: 17:30 – 21:00 uur
Depot logistieke middelen (fust, Denen, stapelwagens):
Maandag t/m vrijdag: 05:00 – 15:00 uur
Zaterdag en zondag: gesloten
Afhalen van logistieke middelen buiten openingstijden is alleen mogelijk op bestelling vóór 13:00 uur. Bestellingen kunnen telefonisch (0318-66 17 00) of via Webview worden geplaatst.
Bekijk hier de overige openingstijden.